Thursday, April 13, 2023

"Lapar" tapi tidak lapar

 


Foto dari Jeannie yang kebetulan sering mondar mandir diperempatan jalan yang ia lalui. Di sana ada homeless yang selalu mendekati ke mobil-mobil saat lampu merah, meminta uang pada pengendara atau penumpangnya dengan membawa sepenggal kertas karton yang bertuliskan "lapar". 


Seseorang yang baik hati membeli ekstra makanan yang dipesannya hari itu, dan berniat baik untuk memberikan satu box pada homeless yang selalu dilihatnya dan sering mendekatinya minta uang. Dengan pikiran si homeless bisa langsung makan dan tidak perlu berjalan jauh untuk membeli makan, dengan gembira ia membagikan makanan enak yang dibelinya.


Tapi apa daya, homeless mata duitan. Di matanya hanya duit. Duit. Itu saja yang dia mau. Pas dikasih makanan, makanan yang hangat dan enak, tidak disentuhnya, tidak dimakan, tergeletak di pinggir jalan, menjadi sampah. Mengundang lalat dan penyakit.

2 comments:

  1. kat sini pun sama juga. bila bagi makanan, dia tarik muka. macam benci sangat kat kita. pada hal kita nak tolong dia. bila bagi duit RM1, boleh demand pula nak RM5 or RM10! banyak cantik muka dia? dia ingat kita ni petik duit dari atas pokok ke?

    ReplyDelete

@eerlinda2005